Mobiliteit 2.0
Deze legislatuur zal er een ongezien bedrag geïnvesteerd worden om voet- en fietspaden (her)aan te leggen in onze gemeente. Maar we willen nog een stap verder gaan door ook bovenlokale netwerken te versterken zodat de fiets ook in onze gemeente een echt alternatief voor de wagen kan worden. We rekenen daarbij op partners en onze buurgemeenten om langs spoor- en hoofdwegen nieuwe fietssnelwegen te bouwen.
In onze woonwijken zorgen we dan weer voor veilig verkeer door sluipverkeer tegen te gaan en van een zone-30-regime de standaard te maken waar dat nog niet zo zou zijn. Op invalswegen door woonstraten voorzien we steeds vrachtwagensluizen, al dan niet fysiek of via ANPR-camera’s, en trajectcontroles om de snelheid van bestuurders te handhaven. In de buurt van scholen en jeugdverenigingen gaan we maximaal voor een volledig vrachtwagenverbod en zorgen we voor een inrichting van de openbare weg snelheid-verlagend werkt door onder andere verkeersdrempels of rijbaankussen aan de ingang te voorzien
Het tramtraject dat Brussel zou verbinden met willebroek had al veel voeten in de aarde maar weinig concrete schuppen in de grond. Met de nieuwe afgesproken locatie kwam er in 2021 opnieuw duidelijkheid dat de tramlijn er ook echt zal komen.
Onze mensen willen er sterk over waken dat deze verbinding een goede invloed is voor de gemeente.
Ons land zet sterk in op de elektrificering van het wagenpark. Hierin zitten voor lokale besturen ook heel wat uitdagingen die niet altijd even haalbaar zijn. Het is belangrijk om voldoende middelen te verkrijgen zodat we in Willebroek een sterk net krijgen om de vele laadpalen te kunnen aanbieden. Ondoordachte vergroening heeft geen zin.